26 December 2011

1 noktah

.


kira itu ku tinggalkan
dalam lenggok tinta yang menitis

itulah 
air mata pena
tumpahnya tidak berlagu
hanya Dia yang tahu
 
 
 

04 November 2011

MAHA LUAS RAHMATMU...

Bismillah...

kerna Dia empunya
kerna kita meminta
kerna kita ingin meminjam
kerna Dia miliki
kerna kita merayu
kerna kita ingin simpatiNya
kerna Dia Maha Pengasih

Alhamdulillah...
kerna Dia Maha Pemurah
kerna kita sangat lemah
kerna kita tidak punya apa
kerna kita sentiasa dibela
kerna Dia dan rahmatNya yang Maha Luas
kerna kita terus mengharap belas
kerna kita sering sersasar
kerna kita sering lupa pada Dia
namun Dia sentiasa kasihkan kita...

Astarghfirullah...
kerna Dia sentiasa melihat dengan rahmat
kerna kita sering leka
kerna kita tidak lihat Dia Maha Tahu
kerna kita lalai
kerna kita malu dengan langkah
kerna Dia Maha Pengampun
kerna kita punya dosa selaut
kerna kita takkan bermakna 
tanpa rahmat, belas, kasih & pengampunanNya...

Ya Rabbi...
ampunilah aku
selaut dosaku
selangit resahku
segunung sesalku
ampunilah aku
kerna rahmatMu lebih besar dari semua itu...
 
 

01 November 2011

KHASIAT DAUN DEWA


Kajian : Pada beberapa tulisannya mengenai tumbuhan berkhasiat obat Indonesia Prof HM Hembing Wijayakusuma
Nama latin : Gynura divaricata Dc., Gynura Segetum (Lour) Merr
Nama Indonesia : Bluntas Cina, Tigel kio, Samsit
Suku : Asteracaea

Zat – zat yang terkandung dalam Daun Dewa, diantaranya saponin, minyak atsiri, flavonoid, tannin, vanilat, polifenol, asam klorogenat, asam kalfeat, asam-asam p-kumarat dan asam p-hidroksi benzoate, alkaloid, triterpenoid, sterol, dan vitamin K

Khasiat Daun Dewa sangat banyak, diantaranya : 

1. Membantu Mengatasi cancer(Barah) dan Tumor, 
2. Membantu Mengatasi TBC dan Radang Tenggorokan, 
3. Menurunkan Kolesterol, dan 
4. Mengatasi Kista
5. Mengobati luka terpukul
6. Melancarkan sirkulasi darah
7. Menghentikan pendarahan (batuk darah, muntah darah, mimisan)
8. Pembengkakan payudara
9. Infeksi kerongkongan
10. Menstruasi tidak lancar
11. Digigit binatang berbisa

Macam – macam penyakit yang dapat disembuhkan dengan Daun Dewa :
 
Membantu Mengatasi cancer dan Tumor, 
Membantu Mengatasi TBC dan Radang Tenggorokan (sore throat atau faringitis)
Menurunkan Kolesterol, 
Mengatasi Kista (Kista adalah suatu organ yang membesar dan di dalamnya berisi cairan, seperti sebuah balon yang berisi air. Pada wanita, organ yang paling sering menjadi kista adalah indung telur)
Tidak datang haid, 
Pendarahan pada wanita, 
Kejang pada anak(bayi@kanak2), 
Luka terpukul, 
Masuk angin, 
Digigit ular atau digigit binatang lain, 
Kutil, 
Uci-uci-daging berbelulang pd kulit, ketuat.
Batu kandung kemih-batu di kelenjar prostat
Mencegah sakit jantung, 
Reumatik, 
cantengan(sj penyakit pd hujung jari.)
Luka Bakar, 
Bisul, 
koreng(Kudis), 
Ganglion
(Bio) kelompok jasad sel saraf yg biasanya terletak di luar saraf pusat./ ist kelompok jasad sel saraf yg menerbitkan gentian saraf, dan terletak di luar sistem saraf pusat vertebrat.) 

wallahualam...

# Untuk mendapatkan pokok Daun Dewa hubungi (+6019 3399731)

Bukan Aku

bukan aku
mahu sepi tanpa membicara
segala pincang langkah
segala hujan tangis
segala senyum resah
segala pandangan kesal
segala pahit laluan
pada hari-hari berlalu

bukan aku
mahu menjauh diri
dari setiap mata 
yang sering memandang 
mekar senyumku
tapi aku tidak rela memperlihat
bibirku yang tidak punya
harum senyum itu 
bagai dulu

bukan aku
sengaja menitip cerita
namun itulah yang aku faham
tentang Dia
tentang aku
tentang hatiku
tentang kamu
tentang kalian

bukan aku
membuang ikatan
bukan jua melerainya
namun sekadar
menawar luka
moga nanti 
kan hilang parutnya...

24 August 2011

  
Kata orang bertani mungkin memenatkan, kotor, tak standard, panas, leceh dan macam-macam lagi. Namun jika aku lihat secara positif bertani jauh lebih baik daripada bekerja makan gaji di pejabat. 13belas tahun aku bekerja di pejabat sebelum ini sungguh membuat jiwaku tertekan. Pelbagai perkara yang bertentangan dengan pendirian tidak mampu aku lawan. Aku seperti kerbau yang dicucuk hidung dan akhirnya tetap dipukul dan dihina walau  telah berkerja separuh mati...

Apa yang aku nampak...jika bertani...
Rezeki yang bakal dimakan adalah hasil titik peluh yang aku tahu dari mana aliran wang itu datang. Aku boleh memilih sendiri tanahnya, benihnya, bajanya malah pembelinya.  Aku boleh pilih tanaman apa yang harus aku tanam & biakkan, aku bebas memberi kepada sesiapa pun yang ingin aku sedekahkan. Aku tak perlu dapatkan kelulusan pihak atasan(bos-mcm di pejabat). 

Aku juga tak perlu bergantung harap & belas orang atasan. Pembeli adalah ketentuan rezeki yang Allah kirimkan sebagai perantara.

Kemudian lagi sepanjang hari aku  akan bekerja bersama dengan alam & pokok2 yang sentiasa berzikir kepada Allah. Ini membuah ketenangan berbanding bekerja dengan bos yang sentiasa menyumpah, dan mencaci maki...Bebicara dengan pokok tidak menyakitkan ati tak macam bercakap dengan bos semua kena angguk walau sepatutnya aku nafikan.

Bekerja bersama tumbuhan lebih menyegarkan kerana mereka sentiasa menghijau, dan bunga2 yang mengharum...mengubat mata yang letih. Setiap ari aku akan bermandi matahari pagi yang Allah ciptakan penuh dengan zat. Kemudian pernafasan aku jua akan lebih lapang kerana punya banyak oksigen di situ...

Dan lagi apabila tanaman itu matang...akulah yang akan menjadi proffesor yang menguji tahap kualiti mereka. Bila aku berpuas ati, aku sudah boleh proses tanaman tu atau dijual mentah...

wahhhh....semua tu da jelas dalam mata aku...

Aku impikan pertanian herba. Aku akan usahakan Sejuta Herba di ladang itu. Semoga itu akan turut dapat membantu sesiapa jua yang memerlukan penawar kepada kesakitan. Bukankan semua itu Allah jadikan ada kebaikannya...tiada yang sia-sia pada ciptaanNya.

Sambil berbakti kepada tanah, dapat membantu orang mencari penawar, dapat pula mencari rezeki yang halal & diberkati Allah...

kan best gitu...

aku pasti usahakan...biarlah orang nak kata apa...

" Ya Rabbi, aku pohon bantuanMu memudahkan segala urusanku...aku pohon ilmu pada segala kejahilanku, aku pohon semangat gar aku bisa gagahi segalanya, aku pohon keberkatan pada segala usahaku....ameen3"


13 August 2011

Malam Nan Merindu

tika mata terpejam
dibuai mimpi 
yang memendekkan malam
sedang si unggas 
dan teman-teman serangga
rancak bermunajat
dalam irama tersendiri
kian jauh malam larut
kian mendayu suara
memuji Ilahi
Subhanallah
mereka tiada pernah jemu
mengagungkan Yang Maha Agung

Ya Rabbi
syukur atas segala sentuhan
pada telinga
pada mata
pada hati
mengembalikan wajahku
dalam sujud dan tahajjud

ampuni aku Ya Rabbi
ameen

02 August 2011

penantian dalam sebuah pencarian


ke mana harus kucari
setelah ia pergi
di mana bisa kutemui
setelah ia menghilang

ia pernah berkunjung
ia pernah hadir
ia pernah bertapak 
ia pernah menemani
ia pernah bersatu dalam sanubari

namun kini 
aku penjadi penunggu setia
mencari ia hilang dalam jaga
menggapai ia dalam mimpi
ternyata tewas kudakapi

bagaimana bisa kumiliki lagi
setelah tiada terlihat
setelah ia menjauh
yang tinggal hanya
suara yang membisik jauh

Ya Rabbi
kupohon sekali lagi
kembalikan CintaMu
pada hati yang sepi
dalam sujud sebuah peabdian

Ampuni aku Ya Rabbi...


01 August 2011

Hadir Lagi

Syukron Ya Rabbi
kerna masih punya ruang buatku
mengabdi diri & hati dalam kemuliaan
bulan kurniaanMu

Ya Rabbi
kerna belasMu
di sini aku bertapak
dalam pelukan rahmat dan 
kemuliaan Ramadhan yang dinanti

di sini ku rebahkan hatiku
pohonkan pengampunan dari segala
lupa dan sengaja
pada langkah yang tersesat
pada hati yang berdosa
pada tubuh yang tersasar
pada akal yang alpa

Ya Rabbi
aku rayu kekuatan
bertahan dalam iman dan taqwa
dari segala yang merebahkan 
semangatku
agar bisa kupenuhi setiap sudut
Ramadhan Kareem


Ya Rabbi
dalam tegakku berdiri
hati malu pada segala 
dursila mencacatkan kehambaanku
menghitamkan kesucian
pemberianmu
menutup jendela hatiku

syukron Ya Rabbi
kerna masih ada ruang
untuk diriku rebah 
dalam sujud dan tahjud
mencari kembali cintaMu
yang terlucut 
kerna kelalaianku...





20 July 2011

ku ingin katakan

barangkali

dari mana harus aku mulakan
sedang puncanya telah menghilang
mana bisa aku ukirkan
sedang nadinya telah berhenti
mengapa 
mengapa harus ada noktah
sedang seharusnya
perjalanan harus terus 
mengapa 

mungkinkah aku sakit
sakit yang tiada doktornya
sakit yang tiada zahirnya
sakit yang terlalu pedih
untuk diungkapan
sakit yang membisukan
mengapa

barangkali benar
barangkali tidak
entah
mungkin

05 June 2011

waktu


Hati ini lebih nipis dari kulit bawang...
sehinggakan ia terlalu mudah terkoyak 
dan payah pula dipulihkan. 
Aku memilih jalan ini kerna bimbang amarah dan rajuk bisa membuah racun dalam bicara... 
kerna bagiku diam itu lebih baik dari menyakitkan...


Ya Rabbi...kurniakan aku ketenangan dan kelapangan hati 
untuk memaafkan...
ameen...ameen...ameen...

26 May 2011


YA RABBI...
KU INGIN INI HARI JADI LANGKAH 
HIJRAHKU KEPADAMU

PETUNJUK

Petunjuk Allah Maha Luas hingga tiada terjangkau oleh akal.Ternyata Allah tidak pernah meninggalkan kita. Kerana Allah Maha Pemurah mendengar rayuan hati kita yang meronta mengharap bantuanNya. Dia-lah yang Maha Pelindung dari segala kepalsuan yang merosak iman. 

Terima kasih Ya Allah kerana selalu memimpinku dari disambar kejahatan. ameen...ameen...ameen.

Tika Malam

Ya Rabbi
malam kian sepi
namun hati ini tidak pernah
berhenti dalam sepi
sepi yang menjadikan aku perindu
merintih kasih lindunganMu
sepi yang memanjat doa
mengharap belasMu
sepi yang membicara resah
meluahkan segala keluhan
padaMu Ya Rabbi

 Ya Rahman,
Lindungilah aku
dari segala kepalsuan
yang memesong kiblatku
lindungilah aku 
dari pujukan yang menggoda ketegasan
layu pada kelembutan
lindungilah aku
dari kenikmatan
yang mengubah ketulusan

Ya Allah
bantulah aku dalam setiap langkah
ketika menuju cita mengejar redhaMu

pimpinlah hati ini 
ketika membuat pilihan dan keputusan
yang pastinya mendatang kesan
berpanjangan...
tolonglah Ya Rabbi...
tolonglah...
ameen...

22 May 2011

Macam mana niiii....


apa yg harus aku lakukan?
Ya Rabbi bantulah aku membuat pilihan...
ameen...ameen...ameen... 

21 May 2011

Benarkah

Aku jadi resah 
tika luahan kata-katanya kubaca
adakah ia benar 
atau kebenaran itu cuba kunafikan
hati seperti ingin berbicara
namun susunan kata 
tidak berjaya ku suarakan
mungkin resah itu 
ombak yang menghancurkan 
susunan yang terbina
akhirnya terdampar ditepian
sebelum bicara kesampaian

Ini yang pertama 
ku telan di akal fikir
ini yang pertama
menjadi bualan hati dan mindaku
ini yang pertama
mengocak tenang jiwa
sedang sebelumnya
seringku perlekehkan 
pada yang seumpamanya
bukan sombong
mungkin aku tidak nampak
ikhlas budinya
mungkin aku belum bisa
lihat kesanggupannya


Ya Rabbi
adakah benar
tindakku memikirkannya
atau semua itu tidak harus
bertapak di minda
atau istikharah
yang bisa membuka hijap
segala yang memesongkan
pandangan hatiku


Ya Rabbi
ku pohon lindungan
pada hatiku yang lembut
agar ia tidak mudah runduk
pada kepalsuan


Ya Rabbi
ku pohon petunjuk
pada hatiku yang rabun melihat
agar tidak tersasar
bermain angan
yang akhirnya membunuh keimanan


Ya Rabbi
ku pohon belas kasihMu
kurniakan aku sebaik-baik
pemberian demi hijrahku
mencari redhaMu


ameen...ameen...ameen...


15 May 2011

Tak Daya?


...sekali pun tak berdaya, aku harus teruskan jua langkah ini...
kerana aku masih belum sampai ke medan juang yang ku impikan
kerana itu aku harus bertahan

"Ya Rabbi...berikan aku kekuatan untuk terus melangkah
dengan semangat dan iman yang terus bertahan...ameen."

12 May 2011

Lari

saat ini 
aku diburu waktu
yang tidak berdaya
untuk ku lari
waktu yang diasak oleh 
mereka yang sentiasa mendesak
aku tidak ingin berlari
namun pelarian itu
harus ku teruskan
walau ia menyesak nafasku
yang kian sesak

07 May 2011

Salam Rindu

Kenapa Begitu



entah mengapa jadi begitu ???
Ya Rabbi...
berilah dia ketenangan
berikanlah aku kesabaran

#aku melukis lagi ? hehehe...

03 May 2011

Hanya Aku??


Ketika aku sedar hanya aku yang berdiri di sisi mereka...aku bingung...
Inikah anak bangsa ku? 
Memperjudikan jiwa di lembah dusta?
Menjual maruah diri demi RM yang tidakkan kekal lama.
Memilih dunia lebih dari segala-galanya.
Menghina iman dan menjulang dosa.
Aduhai...
Betapa aku tergamam ketika melihat kenyataan mereka. Sungguh lancang melafaz pilihan. Memilih dosa dan kepalsuan dunia.

Ya Rabbi...
Bawalah aku keluar dari tempat ini...berapa lama lagi aku harus bersabar dan terus melihat kepincangan yang di banggakan...
Ya Rabbi...
Ampuni aku...

ameen...
     ameen...
           ameen...
 

01 May 2011

SePi ?




tiba2 je aku melukis...
begitulah aku...
tika sepi aku mula jd seniman ? eh silap...seniwati.. hehehe

hampir setahun aku tidak melukis...




29 April 2011

Kecil Yg Dilupa






Aku buat ni untuk assignment Still Life Photography  Sungguh waktu ini aku jadi kalut mana nak cari bunga malam ari. Apa lagi waktu itu hujan mula turun. Namun aku tidak harus mematikan segala uhasa hanya kerana dua alasan itu. Allah jua yg mengurniakan ilham buatku ketika itu. Di luar rumah, bertemankan anak-anak yang seramai 14 itu...aku mula mengintai celahan rumput yang mula memanjang. Subhanallah...bunga rumput (3mm ukurannya) ini orang tak pandang. Tapi inilah penyelamat ku untuk sempurnakan tugasan.

Terima kasih wahai Yang Maha Pengasih

27 April 2011

Sungguh

Maafkanlah

sepinya
bikin tidak keruan
kucari dari sudut ke ruang
dari huruf ke baris kata
dari bicara ke cerita
 dari saat ke minit
di mana
telah ku kasari
di mana
bikin dia luka yang kuguris
bikin dia sepi

barangkali
aku lupa
menjaga lebut jiwanya

barangkali 
aku alpa
untuk hargai
mulus hatinya

harusnya bagaimana

ku tak punya daya
untuk hadir di depan matamu
memperlihat kekesalan 
sarat
di ruangan mataku

pada bayu berlalu
kukirim salam ampun 
moga masih punya ruang
untuk kembali bertandang
dalam kamar hatimu
yang riang

maafkanlah



















26 April 2011

Berikan Kekuatan Buat ku

Ya Rabbi...
berikan aku
berikan

        ya Rabbiiii...
        sungguh sakit ini

sendiri
sendiri

        ya Rabbiiii...
        sungguh sakit ini

 ...hhhhhhh.......
...hhhhhhh.....

        ya Rabbiiii...
        sungguh sakit ini
        ampuni aku
        berikan ku 
        berikan ku 
              kekuatan...
                   untuk bertahan...
ya Rabbi....







WHO NEXT


who next? 
kira hari ini  kita tidak mahu menentang kekejaman yang di lakukan oleh Israel terhadap Palestin...
tidak mustahil negara kita mungkin adalah MANGSA seterusnya...

jadi fikir-fikirkanlah... 

tanpa RESEPI



TIDAK ADA RESEPI ISTIMEWA UNTUK JADI ISTIMEWA...

...kerana keistimewaan itu terletak pada hati yang mengistimewakan setiap perbuatannya. Ketulusan dan keikhlasan melaksanakan kerja/tugasan itu akan menjadikan ia lain daripada yang lain... 


 ...foto tu sbnr nyer aku ambil utk asgmt Food Photography. Kerana terdesak, aku mmg x mampu nak beli di hotel makan ala Prancis...jadi aku pun reka laa makan sendiri yg menampakkan seperti di beli di hotel...konon...hehhehehee

25 April 2011

Salam Ampun Pada Noktah

kira ditakdirkan
noktah terakhir itu berlabuh ini hari
mestikah kau percaya
terhentinya jemari ini melakar cerita
siapa yang akan menyambungnya

kira ditakdirkan semalam 
terakhir kali kau lihat
kuntum-kuntum senyum
mekar di bibirku
masihkah kau mengingatinya
kerana esok
tiada lagi sambungan cerita


kira ditakdirkan kelmarin
tarakhir kali kau mendengar
bicara ku tersusun mengalun
masihkah ia terngiang
di cupingmu


kira ditakdirkan ini
coretan terakhir
dari insan bernama aku
mampukah kau bersahaja
membiarkan segala cerita
yang tertulis berakhir tanpa rasa

kerana kita
sering lupa menghargai
sebuah ikatan
sedang hati tidak mudah terjalin
selain dari izinNya


kerana kita 
sering lupa mensyukuri
sebuah pertemuan
yang sebenarnya terlalu pendek
kerna telah tertulis perpisahan


kira ditakdirkan 
segala yang tercoret ini noktahnya
biar aku 
dahulukan salam ampun
pada segala yang merobek hati



biar aku 
tinggalkan sebuah cerita
dari hati yang tidak pernah malu
menyapa...